Ik ben het met Beheerder Verkeersregelaarspagina eens.
Bedrijven die het durven om minder dan het minimumloon te betalen en nog steeds personeel kunnen vinden…..Dan zijn het masochisten die hier graag blijven werken! Daarbij wordt er vrij snel korte metten mee gemaakt door rechters en controlerende instanties.
Het maakt mij als werknemer niet uit hoe duur of hoe goedkoop mijn werkgever mij uitbesteed. Ik krijg toch mijn contractuele salaris, of hij nu winst of verlies op mij maakt. Indirect gaat het mij wel aan, want als hij alleen maar verlies draait, gaat hij, vroeg of laat, mijn salaris niet meer kunnen veroorloven en stopt het bedrijf vrij snel haar bedrijfsvoering. Da's niet leuk.
Uitbuiting vindt plaats op andere gebieden, die niet of nauwelijks onder een certificering (kunnen) vallen. Theoretisch kan een werkgever veel doen aan veiligheid van de werknemer. Je kunt pbm's uitgereikt hebben gekregen, maar die dan voldoen aan de meest minimale eisen, je kunt een vage training krijgen, waar je niet veel aan hebt op de werkvloer; de weg. Het bedrijf kan een aantal controlerende afdelingen in het leven geroepen hebben, maar als die niet voldoen aan de verwachtingen of eisen, heb je er als werknemer nog steeds niets aan.
Al het bovengenoemde staat heel erg interessant op bedrijfsbrochures en websites, maar dat komt mij, als medewerker, niet of nauwelijks ten goede. Maar hé, het bedrijf voldoet dan nog wel aan de nodige ISO- of NEN- of wat voor -certificering dan ook.
Zo'n certificering geeft heeft veelal alleen betrekking op het gebruikte materieel, bedrijfsprocessen en bedrijfsveiligheid. Wauw, daar voldoe ik als bedrijf dus volledig aan, dus kan ik hier weer trots mee pronken op mijn site en wellicht mijn tarieven een beetje opkrikken.
Intussen staan de medewerkers te vloeken en te tieren op de weg, want die trekken (nog steeds) aan het kortste eind; onderbetaald, in verhouding met de werkzaamheden en de werkomstandigheden. Ondergewaardeerd, ook hier weer gezien de arbeidsomstandigheden en werkzaamheden; je wordt nauwelijks gewaardeerd door uitvoerders, je wordt door hun behandeld als noodzakelijk kwaad, je bent nog steeds mikpunt van agressie van de weggebruikers.
Geregeld onvoldoende uitgerust met kwalitatief goed materieel.
Vaak te lange werkroosters, zonder mogelijkheid op pauzes of tijdige aflossingen.
En dan vergeet ik ongetwijfeld nog veel andere zaken.
Lang leve de nieuwe, onzinnige certificeringen!!!